Lapkričio 4–10 d. prasideda vienas laukiamiausių šalies gurmanų renginių – jau keturioliktus metus organizuojamas Gastronomijos savaitės festivalis, kuriame šiemet dalyvauja rekordinis restoranų skaičius per visą istoriją. Visą savaitę net 75 šalies restoranų šefai pristatys unikalius, tik šiai progai sukurtus meniu ir lankytojams patieks kūrybiškas bei modernias tradicinių lietuviškų patiekalų interpretacijas. Festivalio ragautojai jau nuo šiandien kviečiami balsuoti portale Lrytas.lt ir rinkti labiausiai patikusį aplankytą restoraną, kuris verčiausias Lietuvos gastronomijos savaitės nugalėtojo žvaigždės.
Restoranai vertinami dėl unikalaus meniu
Kasmet augantis festivalis įkvepia vis daugiau virtuvės šefų pademonstruoti savo profesionalumą ir kūrybiškumą. Šiemet prie festivalio prisijungė net 23 nauji restoranai. Iš viso jų – net 75, esantys įvairiausiuose šalies miestuose ir miesteliuose. Tarp dalyvių – ir „Michelin“ žvaigždutėmis paženklinti ar į „Michelin“ gidą patekę „sunkiasvoriai“, ir galbūt dar neatrasti ypatingą meniu siūlantys restoranai „naujokai“.
Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacijos direktorė Eglė Ližaitytė džiaugiasi, kad į festivalio dalyvių gretas įsilieja vis daugiau regionuose įsikūrusių restoranų, lankytojams per patiekalus galinčių papasakoti savo autentiškas istorijas. Dėl Gastronomijos festivalio savaitės žvaigždės varžosi ne tik didmiesčiuose, bet ir atokiuose rajonuose įsikūrę restoranai. Šiemet dalyvių gausa išties spalvinga – nuo Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Panevėžio, Anykščių, Druskininkų, Palangos, Birštono, iki Plungės, Prienų Jurbarko, Šakių, Ukmergės rajonų. Kai kurie festivalio restoranai įsikūrę atokiose ir išties išskirtinėse vietose, istorinio paveldo objektuose – dvaruose, netgi pilyje.
Nors kasmet festivalio dalyvių gretos auga, prisijungti prie didžiulio susidomėjimo sulaukiančio gastronomijos renginio gali toli gražu ne kiekvienas restoranas. Organizatoriai atkreipia dėmesį į svarbias atrankos sąlygas.
„Dalyvių sąraše gali atsidurti tie restoranai, kuriuose dirba šefai, todėl dalyvauti nepriimami restoranų tinklai. Registruodamiesi restoranų atstovai organizatoriams taip pat pateikia savo sukurto unikalaus meniu koncepciją. Visada peržiūrime, kad festivalyje nebūtų siūlomi patiekalai iš esamo meniu – vertinamas tik specialiai Gastronomijos savaitei sukurtas valgiaraštis“, – akcentavo Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacijos direktorė.
Favoritą nuspėti sunku
Kasmet lankytojai balsuoja už labiausiai patikusį restoraną, verčiausią Gastronomijos savaitės žvaigždės. Tačiau tarptautiniai titulai ir įvertinimai ne visada nulemia festivalio gurmanų balsus. E. Ližaitytė neslepia, kad kasmet nuspėti festivalio ragautojų favoritus yra ypač sunku.
„Kiekvienais metais restoranų nugalėtojų pavadinimai keičiasi. Tiesa, po keletą kartų Gastronomijos savaitės žvaigždę pelnė restoranai „Balzac“, „St. Valentino“, taip pat „Stikliai“. Tačiau yra tekę žvaigždę vežti ir į Palangos viešbutį „Amsterdam Plaza“, kurio restorano komanda tapo prizininkais. 2022-aisiais nugalėtojas taip pat tapo maloniu siurprizu – Panevėžio rajone esantis restoranas „Cordo. 22“. Pastarojo lankytojus tiesiog sužavėjo vietinis meniu ir patiekalai iš vietinės produkcijos, – pasakojo organizatorė. – Todėl labai svarbu restoranams ne tik dalyvauti, bet ir nepamiršti paraginti lankytojus balsuoti bei rinkti geriausią festivalio restoraną. Kas tai daro aktyviai, gauna daugiau balsų.“
Lietuvos vyriausiųjų virėjų ir konditerių asociacijos vykdomoji direktorė Jūratė Mikalkėnienė antrino, kad išties nelengva nuspėti, kokie restoranų vertinimo kriterijai nulemia didžiausias lankytojų simpatijas. Todėl kasmet numatyti būsimus ragautojų favoritus yra sunku.
„Kiek skanautojų, tiek nuomonių. Sėkmės link vedanti tendencija labiau sietina su virtuvės šefo individualiu braižu ir išskirtinėmis patiekalų istorijomis, prisiminimais apie vaikystę, kartu su patiekalu perteikiama emocija, sukuriant su svečiais šiltesnį ryšį, padovanojant džiaugsmą ir nuostabą. Šalia kuriamų unikalių, autentiškų lietuviškų patiekalų istorijų ir perteikiamų nepamirštamų emocijų, savaime suprantami ir kiti svarbūs kriterijai: produktų kokybė, sezoniškumas, skonių suderinamumas, šefo meistriškumas, estetika lėkštėje“, – akcentavo Lietuvos vyriausiųjų virėjų ir konditerių asociacijos vykdomoji direktorė J. Mikalkėnienė.
Šio festivalio tema – „Lietuviški skoniai“. Todėl organizatoriai neabejoja, kad restoranų šefams bus įdomus iššūkis pademonstruoti savo išmonę ir kūrybiškumą kuriant išskirtinį meniu, įkvėptą lietuviškų valgių.
„Festivalio tema sukurs pridėtinę vertę tiek patiems svečiams, tiek restoranams. Neabejoju, kad kurti naujus patiekalus bus įdomu net ir tiems šefams, kurie neturi nieko bendro su lietuviška virtuve. Pavyzdžiui, festivalyje dalyvaujantiems italų, meksikiečių restoranams. Bus smalsu įvertinti, kaip kūrybiškai jie pažiūrės į šią temą ir apjungs kelių šalių virtuves, parodys lietuvišką virtuvę italo, meksikiečio, graiko akimis“, – su nekantrumu festivalio atidarymo laukė Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacijos direktorė.
Organizatoriai neabejoja, kad Gastronomijos savaitės metu kiekvienas svečias turės galimybę susipažinti ne tik su unikaliais patiekalais, įkvėptais Lietuvos miškuose, daržuose ir soduose išaugintų produktų. „Lietuviškų skonių“ tema alsuojantis šių metų festivalis lankytojus kvies susipažinti ir su ypatingais lietuviškais vynais. Unikalią gastronominę patirtį svečiams dovanoja pagrindinio festivalio rėmėjo –– Ilzenbergo dvaro vynai, dėl savo išskirtinumo ir kokybės apdovanoti bei įvertinti įvairiuose Lietuvos ir Baltijos konkursuose.
Atiduoti savo balsą už labiausiai patikusį restoraną galima čia
Visą Gastronomijos savaitės dalyvių sąrašą, jų pristatymus, savaitei sukurtus meniu ir kontaktus lankytojai gali rasti portale www.gastrosavaite.lt. Čia taip pat anonsuojami Gastronomijos savaitėje vyksiantys renginiai.
Šių metų Gastronomijos savaitės rėmėjai: Ilzenbergo Dvaras, vyno stiliaus putojančios arbatos prekės ženklas „Acala“ bei QR kodų technologija pagrįstų produktų aptarnavimo verslui kūrėjai „Greet“. Savaitės partneriai – žurnalas „Geras skonis“, portalas „Skonis.lt“, naujienų portalas „Lrytas.lt“, laisvalaikio ir kultūros naujienų portalas „We love Lithuania“, Vilniaus miesto savivaldybė, nacionalinė turizmo agentūra „Keliauk Lietuvoje“. Gastronomijos savaitę organizuoja Lietuvos vyriausiųjų virėjų ir konditerių bei Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacijos.