2024, balandžio 19, Penktadienis

Skystesnė ar tirštesnė variklio alyva: kaip pasirinkti?

Orui šylant ir žiemai traukiantis dauguma vairuotojų lengviau atsipūs – nebereikės
laukti žiemiškų orų sukeltų nemalonių netikėtumų, kurie patikrina automobilių
akumuliatoriaus ir variklio užvedimo galimybes. Visgi norint tinkamai pasirūpinti
automobiliu, dėmesį jam turime skirti ne tik žiemos sezonu, bet ir ištisus metus.
Ekspertai akcentuoja, jog viena iš užduočių – tinkama variklio alyvos priežiūra, kurios
savybės šaltuoju ir šiltuoju metų laiku skiriasi. Vienas svarbiausių parametrų, į kurį
būtina atkreipti dėmesį – alyvos klampumas.

Alyvos klampumas

Visos variklių alyvos pagal klampumą skirstomos į tris grupes: vasarines, žiemines ir
demisezonines.

„Variklio alyva savo savybes turi išlaikyti esant įvairiai temperatūrai ir slėgiui, tiek šaltu
žiemos oru, tiek ir karštą vasarą. Svarbu žinoti, jog šaltuoju metų laiku krentant temperatūrai
alyva tirštėja ir teka sunkiau, o šiltuoju, temperatūrai kylant – skystėja ir teka lengviau.
Skystos, mažo klampumo alyvos lengviau pasiekia įvairias variklio dalis žemos temperatūros
aplinkoje. Tirštos, didelio klampumo alyvos įprastai suformuoja geresnį apsauginį sluoksnį
aukštesnės temperatūros aplinkoje“, – pasakoja Vilniuje įsikūrusio autoserviso vadovas
Tomas Mareckas.

Alyvos klampą, t.y., tekėjimo lengvumą, esant tam tikrai temperatūrai, nusako skaitiniai
kodai – klampos indeksas pagal SAE (Society of Automotive Engineers) klasifikaciją.
Variklių alyvos klampa gali būti žymima, pavyzdžiui, 5W-20, 10W-30 ir 20W-50. Produkto
tinkamumą žiemos sąlygoms aprašo pirma klasifikacijos dalis – pirmasis skaičius, einantis
prieš raidę W, rodo alyvos tirštumą žemoje temperatūroje, o W raidė reiškia žiemą. Antrasis
skaičius nurodo vasarines savybes prie 100 laipsnių temperatūros – kuo šis skaičius didesnis,
tuo alyva tirštesnė.

Taigi, 5W-30 alyvos takumas bus geresnis nei 10W-30, kol variklis neįkaitęs, 10W-30
takumas bus geresnis nei 10W-40, varikliui pasiekus darbinę temperatūrą. Sunkiomis
eksploatacijos sąlygomis, važinėjant karštu oru tirštesnė alyva geriau apsaugo variklio dalis
negu skystesnė ir atvirkščiai.

Pasak T. Marecko, renkantis alyvą svarbu įvertinti ne tik šį parametrą, bet ir atkreipti dėmesį į
raides „C“ ir „S“ – jos parodo, kokio tipo varikliui skirta alyva: „S“ žymima alyva skirta
benzininiams varikliams, raide „C“ – skirta dyzeliams, o jei alyva universali, ji žymima
dviem raidėmis. Alyva, skirta dyzeliniams ir benzininiams varikliams, skiriasi ne tik
klampumu, bet ir sudėtimi, todėl visais atvejais renkantis alyvą geriau pasikonsultuoti su
specialistais“, – akcentuoja ekspertas.

Skystesnė ar tirštesnė?
Pasak alyvos ir tepalų gamintojo „Total“ atstovybės Lenkijoje techninio skyriaus vadovo
Andrzejaus Husiatynskio, variklio alyvos klampa yra labai santykinis parametras:
„Temperatūra nuolat keičiasi, kai variklis dirba, o alyvos klampa didėja ir mažėja. Kai
automobilio gamintojas projektuoja variklį, jis pasirenka produktą, kuris tenkins visus šio
konkretaus tipo variklio poreikius. Todėl nėra paprasta atsakyti į klausimą, kuri alyva –
skystesnė ar tirštesnė – yra geresnė“.

Pasak „Total“ atstovo, skystesnės alyvos privalumas – tokia alyva šiek tiek sumažina trintį
tarp variklio mazgų, todėl variklis tampa ekonomiškesnis, tačiau skysta alyva skvarbesnė ir
lengviau teka pro tarpelius tarp tepamų dalių, todėl senuose ar labai sudėvėtuose varikliuose
dėl skysto tepalo gali būti nepakankamas tepalo spaudimas. Klampesnės alyvos privalumas –
ji sudaro storesnę ir atsparesnę tepalo plėvelę, tačiau naujuose varikliuose, kuriuose tarpai
tarp tepamų paviršių maži, didelio klampumo tepalas sunkiau skverbiasi į tarpus tarp
paviršių. Tuo tarpu demisezoninės alyvos pasižymi platesniu temperatūrų diapazonu, lyginant
su vasarinėmis arba tik žieminėmis, jos mažiau priklauso nuo klampumo charakteristikų
kaitos.

Pasak A. Husiatynskio, jeigu abejojama, kokio klampumo alyvą naudoti, informacijos reikia
ieškoti automobilio gamintojo vadove: „Jei gyvenate ypač karštame ar šaltame klimate, jums
gali tekti rinktis kiek tirštesnę ar skystesnę alyvą nei nurodyta, tačiau daugumai automobilių
savininkų pakanka laikytis rekomendacijų“.

- Reklama -

Naujausi straipsniai