Civiliams, kariuomenei bei teisėsaugai šovinius gaminanti valstybės valdoma įmonė Giraitės ginkluotės gamykla (GGG) praėjusių metų pardavimo pajamas augino 47 proc. – iki 22,4 mln. Eur, grynąjį pelną – 45 proc. ir uždirbo beveik 3,4 mln. Eur.
Kaip vieną pagrindinių priežasčių, leidusių bendrovei didinti pajamas, GGG direktorius Aleksandras Nikonovas nurodo 2,2 mln. Eur kainavusį, dar 2019 m. pradėtą bei 2022 m. antrojoje pusėje baigtą gamybos pajėgumų didinimo projektą.
„Projekto įgyvendinimas truko ne vienerius metus ir tik pernai galėjome aiškiai pamatyti jo duodamą rezultatą. Padidinę atskirų gamybos etapų pralaidumą, gamybos apimtis sugebėjome padidinti iki 35 proc. Tačiau net ir trečdaliu padidėję pajėgumai neleido patenkinti viso mūsų produkcijos poreikio“, – pasakoja A. Nikonovas.
2023 m. GGG EBITDA padidėjo 53 proc. – nuo 3,4 mln. iki 5,2 mln. Eur. Įmonės skaičiavimais, jei ne laiku atliktos investicijos, pernykštė GGG EBITDA neviršytų 3,5 mln. Eur.
Iššūkis – brangstančios žaliavos
Augantys GGG pajėgumai mažino sąnaudas vienam produkcijos vienetui, tačiau to nepakako, kad būtų sumažinta šovinio savikaina. Pagrindinė to priežastis – smarkiai brangstančios žaliavos, dėl ko šovinių savikaina augo iki 20 proc. Kartu augo ir GGG produkcijos kaina pirkėjams.
„Dėl aukštyn šovusios paklausos ir nuosavų gamybos pajėgumų stygiaus Europoje, parako kaina nepaliauja kilti. Viena to priežasčių – brangstanti nitroceliuliozė, kuri į Europą atkeliauja daugiausiai iš Kinijos.
Be to, rinkoje buvo fiksuojamas ne tik žaliavų brangimas, bet ir atskirų tiekimo komponentų trūkumas. Visgi su šiuo iššūkiu mums pavyko susitvarkyti, nors kai kurie konkurentai susidūrė su prastovomis, kurios galėjo trukti net iki 2 mėnesių“, – komentuoja GGG direktorius.
Kaip dar vieną pasiekimą jis nurodo tai, kad pavyko išlaikyti nesumažėjusius pardavimus civilinei rinkai – ten GGG produkcijos paklausa išlieka aukšta. Išaugusius gamybos pajėgumus bendrovė išnaudojo prioritetiniam tikslui – karinių užsakymų Lietuvoje ir užsienyje vykdymui.
Šovinius eksportavo į 24 valstybes
Jei prieškariniais 2021 m. net 97 proc. GGG produkcijos keliaudavo į užsienį, tai pernai, dėl pagausėjusių užsakymų iš kariuomenės, teisėsaugos ir kitų karinių organizacijų, ši dalis mažėjo iki 57 proc.
Pernai bendrovė savo produkciją tiekė 50 skirtingų klientų 24 valstybėse. A. Nikonovo teigimu, šiuo metu itin palankios perspektyvos pardavimų didinimui yra JAV, Norvegijoje. Šalia to matomas didelis potencialas didinti pardavimus Austrijoje, Čekijoje ir Danijoje.
„Savo šoviniams taikome tikrai aukštus reikalavimus, dėl to GGG produkcija kainuoja brangiau nei vidutiniškai rinkoje, tačiau ir mūsų gaminių kokybė pagal visus šovinio parametrus yra aukštesnė. GGG šoviniai užsitarnavo gerą reputaciją, o tai palaiko nuolatinę jų paklausą visose rinkose“, – sako bendrovės vadovas.
Šiuo metu gamykla užbaigė pirmąjį gamybos plėtros etapą. Tačiau jau pradedamas derinti ir antrasis gamybos plėtros etapas, kuris leis dar labiau mažinti šovinių savikainą, o kartu didinti bendrovės nešamą grąžą valstybei.
Svarbu ir tvarumas
Šalia gamybos pajėgumo didinimo projektų, GGG koncentravosi ir į savo veiklos tvarumo didinimą.
„Be kitų bendrovės veiklos parametrų, mums svarbus ir tvarumas. Sugebėjome gauti dalinį finansavimą saulės elektrinei ir jau pradėjome parengiamuosius jos statybos darbus“, – teigia A. Nikonovas.
GGG numačiusi įsirengti nuosavą 600 kW galios saulės jėgainę, kuri turėtų patenkinti iki 30 proc. bendrovės elektros energijos poreikio.