2024, lapkričio 8, Penktadienis

Gintaro ir medaus švytėjimas Beatričės Kelerienės keramikos kūriniuose

Lapkričio 12 d. 17 val. Panevėžio miesto dailės galerijos Keramikos paviljone atidaroma
Beatričės Kelerienės anagamos keramikos paroda „5 objektai 6 stichijos“.
Vienas pastabus žmogus yra pasakęs, kad lietuvių nacionalinė spalva turėtų būti ta, kuria
švyti gintaras ir medus nuo romėno Tacito laikų, kai jis parašė apie „Aestiorum Gentes“ –
Aiščius. Beatričės Kelerienės keramika su malkinėje aukštakrosnėje išsilydžiusių medžio
pelenų atspalviais puikiai įsilieja į šią paletę.

Gintaras milijonus metų brandino spygliuočių sakų spalvas žemės gelmėse, o keramikės
molio kūriniai, išdegti vulkaninėje temperatūroje, nusispalvino išsilydžiusiais tokių pat
spygliuočių medienos pelenais, nugulusiais ant keraminių paviršių.

Eksponuojama B. Kelerienės kūrinių kolekcija nedidelė, bet ypatinga: ypatingų formų, iš
ypatingų molių, tinkamų degti ypatingoje malkinėje aukštakrosnėje – anagamoje.
Anagamos krosnyje dirbiniai įgyja nepaprasto grožio ir atsparumo. 1300 o C karštyje per
daugelį parų degimo molyje esančios vandens molekulės išgarinamos, o akmenų skaldelės
priemaišos išsilydo, molis įgauna ypatingą konsistenciją. Per ilgą degimą medžio pelenai
lydosi ir liepsnos jais piešia ant molio kūrinių paviršiaus. Anagamoje keramika degama
daugiau kaip 100 valandų, sukuriant ypatingas keramikos faktūras ir atspalvius,
persiliejančius nuo žemės grunto tonų iki ugninių švytėjimų.

B. Kelerienė nuo 2003 metų studijavo ir tyrė tradicinę keramiką ir keramikos degimo krosnių
technologijas Japonijoje, seniausias keramikos tradicijas turinčiuose miestuose: Tanba,
Shigaraki, Echizen, Tokoname, Seto, Thajimi, Kutani, Hagi, Mino, Bizen. Menininkė gilino
aukštakrosnių degimo žinias Gvatemaloje, Pietų Korėjoje, Dominykoje, Meksikoje. 2010
metais įkūrė keramikos studiją Japonijoje, Misato mieste. Tuo pačiu metu, pusę laiko
praleisdama Lietuvoje, studijavo ir tyrė tradicinę Lietuvos keramiką. 2010 metais

B.Kelerienei buvo suteiktas Lietuvos meno kūrėjo statusas.
Menininkės keramikos kūriniai ne kartą laimėję ir svarbiausiuose Japonijos keramikos
konkursuose: Toki mieste (2014 ), Tanabe muziejuje (2013). Autorės darbai apdovanoti
asmeniniu Kioto gubernatoriaus apdovanojimu 2014 metų Kioto parodoje. Jai įteiktas
specialus prizas bene garsiausiame tarptautiniame keramikos konkurse „Mino 2014“
Japonijoje.

2014 metais Vilniaus rajone, istoriniame Karmazinų slėnyje, B. Kelerienė įkūrė ir įrengė
Karmazinų keramikos meno centrą su unikalia, 5 metrų ilgio aukštakrosne – Karmazinų
anagama. Anagamos degimo procesas yra labai brangus ir reiklus, reikalaujantis ypatingos
meistrystės ir patirties. Šiuo būdu degti kūriniai vertintojų pripažįstami kaip atskira, išskirtinė
kategorija keramikoje. B. Kelerienės braižu tapo aukštos temperatūros malkinio degimo
darbai ir, be abejo, lengvai atpažįstama, klasikine arbatos ritualų estetika persmelkta stalo
keramika.

B. Kelerienės paroda „5 objektai 6 stichijos“ Keramikos paviljone veiks iki gruodžio 14
dienos.

Panevėžio miesto dailės galerijos inf.

- Reklama -

Naujausi straipsniai