Elektrifikacija jau apima ne tik asmeninės paskirties automobilius, bet ir komercinį transportą. Tai patvirtino ir „Lietuvos metų komercinio automobilio 2022“ konkurso rezultatai. „Metų elektrinio komercinio automobilio“ nominacijoje triumfavę techniškai giminingi „Citroën ë-Jumpy“, „Peugeot e-Expert“ bei „Toyota Proace Electric“ modeliai konkurentams vilčių nepaliko ir „Mažojo transporterio“ kategorijoje.
Apibendrindami savo pasirinkimą, komisijos nariai išskyrė pagrindinius net dvi nominacijas pelniusių elektromobilių privalumus: itin gausią skirtingų versijų pasiūlą, pakankamai didelį viena įkrova nuvažiuojamą atstumą, gerą krovumą ir aukštą komforto lygį.
Pagal WLTP metodiką atliktų testų duomenimis, „Citroën ë-Jumpy“ ir „Peugeot e-Expert“ su 50 kWh talpos baterijomis gali nuvažiuoti maždaug 230, o su 75 kWh – iki 330 kilometrų atstumą. Šių modelių energijos atsargas galima greitai papildyti naudojantis iki 100 kW galios sparčiuoju krovimu.
Tiesa, patys verslininkai sako, kad veiksmingiausias būdas – įsirengti vidutinės galios stoteles ir elektromobilių baterijas krauti naktį.
Įkūnija komercinio transporto ateitį
„Lietuvos metų komercinio automobilio 2022“ konkurso komisijos narys, įmonės „Sadomaksa“ vadovas Laimonas Kamienas pastebi, kad „ë-Jumpy“ ir „e-Expert“ elektromobiliai daugumą gerųjų savybių perėmė iš vidaus degimo varikliais varomų versijų.
Vienas didžiausių pranašumų, anot pašnekovo, yra išskirtinai plati versijų gama. Siūlomi furgonai su praplėstomis kabinomis, o kai kuriuose regionuose – netgi važiuoklės, ant kurių galima montuoti pasirinktus kėbulus.
L.Kamieno teigimu, šie elektromobiliai įkūnija lengvųjų komercinių automobilių ateitį. Pasak verslininko, tai idealaus dydžio modeliai, viena įkrova galintys nuvažiuoti pakankamai didelį atstumą. Didžiulis privalumas – galimybė elektromobiliu vežti netgi sunkesnius nei vienos tonos krovinius.
„Galimybė tokio dydžio automobiliu vežti daugiau nei vieną toną – labai solidus pasiekimas. Apskritai vertinant šiuos modelius, patraukliai atrodo ir jų kainos, eksploatacijos išlaidos bei skirtingoms versijoms pritaikomos naudojimo pobūdį geriausiai atitinkančios garantijos“, – pagrindinius privalumus vardija pašnekovas.
L.Kamienas priduria, jog greta kitų vertinimo kriterijų svarbus veiksnys buvo „ë-Jumpy“ ir „e-Expert“ vairuotojo vietos patogumas. Jo manymu, atėjo laikas, kai prieš pirkdami naujus komercinius automobilius, juos išbando patys įmonių vadovai, nes nori užtikrinti savo darbuotojams komfortiškas darbo sąlygas.
„Tai yra darbo vieta, kurioje žmogus praleidžia visą savo dieną, todėl ji turi būti itin patogi. Šiuose elektromobiliuose man sėdėti buvo patogiausia. Galbūt tai lemia ir fiziologija, tačiau ergonomika išties paliko labai gerą įspūdį“, – įžvalgomis dalijasi komisijos narys.
Pritaikomi pačiai įvairiausiai veiklai
Įmonių vadovai tiksliai žino, kiek per dieną nuvažiuoja jų naudojami automobiliai. Anot L. Kamieno, jei automobilio techninė charakteristika atitinka minimalius reikalavimus, net nebūtina toliau svarstyti apie tinkamumą ir pritaikymo galimybes. Ir nesvarbu, ar tai elektromobilis, ar įprastas modelis su vidaus degimo varikliu.
L.Kamienas pažymi, kad kai kurioms verslo sritims užtenka ir 100 kilometrų viena įkrova nuvažiuojamo atstumo, todėl atskirais atvejais galima rinktis ir pigesnes versijas su mažesnės talpos baterijomis. Pašnekovas priduria, kad nerimauti dėl infrastruktūros stygiaus taip pat neverta: elektromobiliai gali būti perkami ir penkerių metų eksploatacijai, o per tą laiką situacija tikrai pagerės.
Verslininkas ir pats rimtai svarsto pirkti vieno „Lietuvos metų komercinio automobilio 2022“ konkurse laimėjusių gamintojų furgonus ir juose montuoti šaldymo įrangą. Gamintojai tokiems atvejams siūlo unikalią papildomą komplektaciją.
„Bet kokia papildoma įranga naudoja elektros energiją ir sąnaudos gali būti tikrai nemažos. Tenka galvoti apie tą įrangą galinčių maitinti papildomų baterijų įrengimą. Pasirinkus tokį sprendimą, tokios baterijos sumontuojamos jau gamykloje, todėl kokybė – garantuota. Įmonių susidomėjimas tokiomis komplektacijomis vis labiau didėja“, – komentuoja pašnekovas.
Atsiperka per ketverius metus
Geriausius komercinius automobilius taip pat rinkusiam „Baltic Logistic Solutions“ transporto vadovui Baltijos šalyse Viktorui Šinkariovui gerą įspūdį paliko „ë-Jumpy“ ir „e-Expert“ elektra varomų furgonų surinkimo kokybė ir krovinių skyriaus tūris. Priklausomai nuo versijos, maksimali šių modelių krovinių skyriaus erdvė apima iki 6,6 kubinio metro.
Lemiantis vertinimo kriterijus versle – bendrosios įgijimo ir eksploatacijos išlaidos. V. Šinkariovas atkreipia dėmesį, kad, netgi įvertinus dabartines išaugusias elektros kainas, skaičiuojant ketverių metų laikotarpį elektromobilis kainuos mažiau nei vidaus degimo variklį turinčios to paties modelio versijos.
„Aišku, kiekvienas verslininkas turi pats įvertinti, kokio nuvažiuojamo atstumo ar pakrovimo tūrio jam reikia. Tačiau, kaip suskaičiavo komisijoje esantys kolegos, šiuo metu pirkti ir naudoti elektromobilį apsimoka labiau nei įprastą automobilį. Drauge reikėtų įvertinti ir tokius privalumus kaip galimybę padidinti veiklos tvarumą“, – kalba pašnekovas.
V.Šinkariovas priduria, kad tylus elektros variklio veikimas ir nejuntamos vibracijos užtikrina aukštesnį komforto lygį, o tai gali tapti rimtu pranašumu konkuruojant darbo jėgos rinkoje.
„Tai itin didelis privalumas pristatant siuntas centrinėse miestų gatvėse. Dyzelinio variklio keliamas garsas niekam nepatinka, joks vairuotojas ar praeivis nenori jo girdėti – tai tik triukšmo tarša. Elektromobiliai važiuoja tyliai ir privalumas ne tik vairuotojui, bet ir visiems, kuriuos jis sutrinka kelyje“, – apie papildomą naudą kalba įmonės atstovas.