Į populiariausių automobilių gretas prasiveržusių SUV modelių sėkmė neaplenkė ir mūsų regiono. Baltijos šalyse miesto visureigių pardavimai stabiliai auga ir nuo 34 proc. rinkos dalies 2018-aisiais per trejus metus pakilo iki beveik 44 proc. Panašios sėkmės krosoveriai sulaukė ir kitose Europos šalyse.
Nenuostabu, kad paklausiausius modelius po kaulelį nuolat narsto ir visų pasaulio kampelių automobilių žurnalistai. Populiariausi palyginamieji testai leidžia sugretinti daugybę vieno segmento transporto priemonių ir nustatyti toliausiai pažengusias.
Štai vienas lankomiausių Didžiosios Britanijos portalų „AutoExpress“, rikiuodamas geriausius vidutinio dydžio SUV modelius, nugalėtojo laurus šiemet skyrė „Hyundai Tucson“. Lietuvoje taip pat mėgstamas Pietų Korėjos gamintojo krosoveris aplenkė antrą vietą užėmusį „Kia Sportage“ bei trečią finišavusį elektra varomą „Škoda Enyaq IV“ modelį.
Anot žurnalistų, pagrindiniai nugalėtojui pergalę atnešę dalykai – technologinis pranašumas, erdvus salonas ir patogumas. Įdomu tai, kad tos pačios platformos pagrindu sukurtas „Sportage“ buvo įvertintas labai panašiais balais, keletas papildomų pergalę lėmusių taškų „Tucson“ atiteko dėl kiek didesnės erdvės ir patogumo.
Kodėl juos renkasi?
Lietuvos automobilių žurnalistų teigimu, būtent šios kolegų iš D. Britanijos išskirtos modelių savybės ir yra vienos svarbiausių jų pirkėjams. Akivaizdu, kad vidutinio dydžio visureigiai labiausiai masina šeimas, kurios automobilį renkasi jau suformavusios aiškų svarbiausių kriterijų krepšelį.
„SUV modelius pirmiausia nusižiūri komfortą vertinantys žmonės. Lengviau įlipi, šiek tiek aukščiau sėdi, daugiau matai. Be to, jų nori ir tie, kurie mėgsta prie vairo jaustis ramiai: psichologinio saugumo tikrai prideda didesnė prošvaisa, buferių apsaugos, galimybė matyti viską iš aukščiau“, – sako automobilių apžvalgininkė Dina Sergijenko-Ramaškevičienė.
Jos žodžiais, SUV segmento atsiradimo pradžioje buvo stengiamasi pabrėžti, kad modeliai turi visureigių savybių. Žmonės buvo viliojami juos pirkti būtent dėl didesnio patogumo ir geresnio pravažumo derinio.
„Dabar gi apie tai nebekalbama: pabrėžiamas išskirtinumas, komfortas, dizainas, stilius, važiavimo savybės. Veikiausiai net tie, kurie kompaktišką SUV perka dėl pravažumo ir aukštesnės prošvaisos, giliai širdyje suvokia, jog gyvena aplinkoje, kur tikro visureigio ir jo privalumų nebereikia: kur kas svarbiau saugumas ir naujos technologijos“, – teigia specialistė.
Automobilių žurnalistas Egidijus Babelis prisimena, kad pasirodžius pirmiesiems krosoveriams „Toyota RAV4“ ar „Honda CR-V“, vienu skiriamųjų jų bruožų buvo visi varantieji ratai, suteikiantys tokiems modeliams pranašumų prastesniame kelyje. Tačiau situacija rinkoje ėmė keistis sulig „Nissan Qashqai“ atsiradimu. Jo pirmoji karta buvo didesnio pravažumo hečbekas, pasižymintis labiau šiam automobilių tipui būdingomis važiavimo savybėmis.
„Ilgainiui tokie modeliai tapo mados objektu ir pravažumas liko užmaršty. Kai kurių krosoverių prošvaisa dabar niekuo nesiskiria nuo sedanų ar hečbekų. Gamintojai padirbėjo iš peties, kad krosoveriai važiuotų taip pat gerai kaip ir kiti automobiliai“, – dėsto „Lietuvos metų automobilio“ rinkimų komisijos narys.
Pasak jo, SUV modelių mada taip išplito, kad dalis gamintojų net atsisako sedanų ar universalų. Visi pajėgumai verčiau nukreipiami į didžiausios pasiūlos modelius.
„Netgi tie vairuotojai, kuriems reikia talpaus šeimyninio automobilio, prieš 10 metų būtų pirkę vidutinio dydžio universalą, o dabar renkasi krosoverius. Jų pageidauja ir poros, ir šeimos, ir vadybininkai, ir visi kiti“, – paaiškina E. Babelis.
Verčia pasitempti kitus
Pietų Korėjos gamintojų SUV modelius aukščiausiai reitingavę britų žurnalistai atkreipė dėmesį į įspūdingą ir drąsią jų dizaino kalbą bei didelį kokybės šuolį salone. Pavyzdžiui, „Tucson“ modelyje montuojamas didžiausias klasėje 10,25 colio įstrižainės centrinis jutiklinis ekranas ir tokio pat dydžio skaitmeninis prietaisų skydelis.
Dėl mažo transmisijos tunelio salone gali patogiai įsitaisyti penki žmonės, o 620 litrų talpos bagažinė pranoksta visų konkurentų. Daugybe detalių su „Tucson“ besidalijantis „Sportage“ taip pat pagirtas už erdvias galines sėdynes, tačiau jo bagažinė mažesnė – 591 litro.
Vertintojų pastebėjimu, tokios detalės turėtų sukelti gėdos jausmą netgi aukštesnės klasės automobilių gamintojams.
Tai nenustebino D. Sergijenko-Ramaškevičienės. Automobilius testuojanti žurnalistė pastebi, kad korėjiečių kūriniai pagrįstai tapo populiarūs, nes gamintojai daugelį metų skyrė kiekvienai smulkmenai apgalvoti ir technologiniam pranašumui vystyti.
„Man patinka „Tucson“ siūloma įrangos gausa: pasirinkęs kitus prekių ženklus, už tuos pačius pinigus tiek negausi. Be to, smagu ir tai, kad šiame segmente atsirado tokios „premium“ kategorijos technologijos kaip kameros vaizdas įjungus posūkį ir pan. Tai verčia gerokai labiau pasistengti konkurentus, net ir tuos, kurie atstovauja „premium“ segmentui“, – pažymi ekspertė.
Naujausios technologijos
Visa specialistų išskirta SUV modelių trijulė pasižymi elektrifikuotomis pavaromis. Tiek „Tucson“, tiek „Sportage“ modelius galima rinktis su viena iš trijų galimų hibridinių pavarų, o čekiškasis krosoveris varomas vien elektros energija.
Specialistai sutinka, jog technologinis modernumas neatsiejamas nuo populiariausių modelių, tad natūralu, kad gamintojai geriausiai parduodamuose SUV automobiliuose diegia plačią šiuolaikinių sistemų paletę. Pavyzdžiui, aukštesnės komplektacijos „Tucson“ modeliuose galima aptikti net tokių funkcijų kaip nuotolinio parkavimo sistema. Ji leidžia išvaryti automobilį iš ankštos vietos naudojant tik raktą.
„Bent man asmeniškai atrodo, kad SUV modelius pamėgo stilių vertinantys žmonės. Gamintojai kaip įmanydami stengiasi, kad anksčiau ganėtinai vienodi buvę šio segmento modeliai išsiskirtų iš kitų, leistų vartotojams juos lengvai atpažinti. Pavyzdžiui, pasikeitęs „Hyundai“ dizainas nepalieka klausimų, kai matai šio gamintojo modelius kelyje“, – apibendrina D. Sergijenko-Ramaškevičienė.