Praleisti turinį

Dėl autobusų stoties prabilo ir architektai

atsiuntė info@vapsvamedia.lt

Matydamas diskusijas dėl Panevėžio miesto autobusų stoties vietos, siūlau dar kartą nuodugniai apsvarstyti, ar tikrai yra racionalus pagrindas  Panevėžio miesto autobusų stotį statyti kaip atskirą naują pastatą. Siūlau esamą stoties pastatą Savanorių a. 5  rekonstruoti ir esant būtinumui numatyti jame papildomas funkcijas. Pavyzdžiui, kartu viename pastate galėtų būti ir Panevėžio miesto turizmo ir informacijos centras ir t.t.

Stebint šią situaciją  keletą metų ir dalyvaujant   architektūriniuose svarstymuose, tenka daryti išvadą, jog ji  kilo iš to, kad buvo priimami vienašališki sprendimai, neatskleidžiant tikros situacijos, sprendimas priimtas iš vieno pasiūlymo. Kadangi tai yra miesto centras, susipina aibė klausimų, įvairūs interesai, kartu  reikia ieškoti sprendimų, koks turėtų būti miesto centro veidas,   todėl  vienintelis tinkamas argumentuotas kelias norint miesto centrinėje dalyje daryti urbanistinius pokyčius būtų buvęs urbanistinis konkursas ar kūrybinės dirbtuvės, kas  derintų visuomenės poreikius ( viešajį interesą), verslo interesus ir  atsakytų  į urbanistinius tūrių – erdvių formavimo klausimus, renkantis iš keleto pasiūlymų vieną geriausiajį. Tačiau tai nebuvo padaryta.

Neužtenka vien  surengti studentų baigiamųjų urbanistinių darbų parodą ar užsakyti  miesto urbanistinius klausimus liečiantį  mokslinį  darbą.

Kai paskelbiamas investuotojo atrankos su architektūriniu pasiūlymu konkursas, tampa akivaizdu, kad pirmenybė bus atiduota verslo interesams, o apie darnius  miesto centrinės dalies urbanistinius  sprendinius bus  sunku kalbėti.

Todėl šiuo atveju pertvarkant miesto centrinės dalies  urbanistinę struktūrą t.y. autobusų stotį statant atskirai, nėra aišku, ar tai  vienintelis geras kelias, ar priešingai, tai komplikuotų tolimesnę darnią urbanistinę raidą. Privalu   žiūrėti, kaip bus  įtakojamos visos gretimos teritorijos, kaip bus  organizuojamas transportas, kokie bus  funkciniai, kompoziciniai ryšiai.

2016 09 03 Panevėžio miesto AUET (architektūrinės urbanistinės ekspertų tarybos)  posėdyje buvo pristatyta architekto Rolando Paleko studijos parengta Panevėžio miesto autobusų stoties ir prieigų sutvarkymo vizija. Jame  buvo  pritarta tik  pačiam procesui , kad pagaliau bus atnaujintas miesto centras, o  pateiktiems  sprendiniams, kurie matėsi parengtoje vizijoje, buvo išreikšta nemažai  pastabų dėl komplikuoto  ir nesaugaus įvažiavimo į daugiaaukštę automobilių stovėjimo aikštelę, istorinės Savanorių aikštės padalijimo, abejotinos urbanistinės struktūros, kita.  Pakoreguoti  sprendiniai nebuvo pakartotinai teikti svarstyti Panevėžio miesto AUET  ir liko neaišku, ar sprendimas autobusų stotį statyti kaip naują atskirą pastatą yra tikrai  tinkamas?

 Prašau atkreipti dėmesį į šiuos argumentus:

1.      Panevėžio miesto centras su Savanorių a. urbanistiniu požiūriu yra itin komplikuota teritorija sprendžiant urbanistinius, architektūrinius, transporto judėjimo ir kt. klausimus. Todėl norint pertvarkyti urbanistinę struktūrą, šiuo atveju norint pastatyti atskirai autobusų stotį Savanorių a. kitoje vietoje ir neužkertant kelio   Panevėžio miesto centrinės dalies kokybiškų urbanistinių-architektūrinių sprendinių įgyvendinimui ateityje, reikėtų  rinktis iš geriausio pasiūlyto Panevėžio miesto centrinės dalies  urbanistinio scenarijaus. Geriausia tai būtų įgyvendinti remiantis Architektūros įstatymu 13 straipsniu. Architektūrinių konkursų organizavimas  1 p. Architektūriniu, urbanistiniu, valstybiniu ar viešojo intereso požiūriu reikšmingų objektų planavimo ar projektavimo atvejais turi būti rengiami architektūriniai konkursai (toliau – konkursas), skirti geriausiai statinio architektūrinei idėjai, pateikiamai projektiniuose pasiūlymuose, ir (ar) urbanistinei idėjai, pateikiamai teritorijos vystymo koncepcijoje, išreikšti. Konkursai rengiami vadovaujantis šio įstatymo, Lietuvos Respublikos civilinio kodekso ir kitų įstatymų, kuriuose numatytas reikalavimas tokius konkursus rengti, nuostatomis. Konkursų tikslas – siekti šių objektų architektūros kokybės, optimalaus kokybės ir kainos santykio.

2.       Nėra aišku ar buvo anksčiau rengiamas atskiras Panevėžio miesto centrinės  dalies ir gretimų teritorijų sutvarkymo urbanistinis – erdvinis projektas (koncepcija). Architektūrinis ir urbanistinis projektavimas yra skirtingi dalykai. (Žiūr arch.V.Klimavičiaus, arch.R.Paleko Panevėžio  autobusų stoties architektūrinės vizijos. Prof. Algis Vyšniūnas  2016 m. „Panevėžio miesto centrinės dalies urbanistinės plėtros alternatyvų tyrimas“  p.60-61)

3.       Reikia pažymėti, kad arch. Rolando Paleko studijos parengtai autobusų stoties ir prieigų sutvarkymo vizija nėra laikytina priešprojektiniais pasiūlymais, todėl negalima laikyti, kad visuomenė pritarė naujos  stoties kitoje vietoje projektui, kaip to reikalauja  teisės aktai, pirmiausia  STR1.04.04:2017 „Statinio projektavimas, projekto ekspertizė“ VIII skyrius. Visuomenės informavimas apie numatomą statinių (jų dalių) projektavimą ir visuomenės dalyvavimas svarstant statinių (jų dalių) projektinius pasiūlymus.

4.        Reikėtų atkreipti dėmesį, kad dabartinės žaliosios zonos ( taip vadinamo “alyvų parkelio”) sukeitimas su autobusų stovėjimo aikštele ženkliai pabrangins investicijas.

5.       2016 m. UAB Geotaškas parengti autobusu stoties priešprojektiniai pasiūlymai tebuvo investicinio projekto dalis gauti finansavimui. Projektas nebuvo pristatytas Panevėžio AUET, (Panevėžio architektūrinei urbanistikos tarybai), jo tolimesnis tobulinimas sustabdytas ir klausimas ar apskritai reikia keisti Savanorių aikštės atžvilgiu Panevėžio autobusų stoties vietą, nebuvo keliamas ir svarstomas.  Rekonstruojant Autobusų stoties pastatą dabartinėje vietoje taip pat galima siekti architektūrinės kokybės, originalių sprendimų ir rekonstrukciją vykdyti keliais etapais.

6.       Siūlau atkreipti dėmesį į kitų miestų gerąją  patirtį, kai autobusų stotis naudojama ne tik  įprastai keleivių pervežimo funkcijai, bet išnaudojama galimybė vykdyti ir kitokią veiklą  po vienu stogu, nestatant kelių statinių atskirai ir taip taupant energetinius bei finansinius išteklius.

Sektinas pavyzdys būtų, kad ir Kauno autobusų stoties rekonstrukcija, kuomet statinys naudojamas keletai paskirčių. Tokiu atveju statinys yra pilnai išnaudojamas, traukos objektu tampa dėl keletos priežasčių  ir nuolat lankomas miesto gyventojų. Pavyzdžiui Kauno autobusų stotyje pagrindinėje salėje keleiviams belaukiant autobuso sudaryta galimybė  žiūrėti kiną. https://www.15min.lt/kultura/naujiena/kinas/kauno-autobusu-stotyje-nemokami-kino-seansai-su-nemokamais-uzkandziais-4-859650

7.       Mano išdėstytas siūlymas nėra NAUJAS. Urbanistas prof. Algis Vyšniūnas  2016 m. parengtame darbe „Panevėžio miesto centrinės dalies urbanistinės plėtros alternatyvų tyrimas“  p.61 architekto R.Paleko Panevežio autobusų stoties konversijos viziją pakomentavo taip. Cituoju: „Problema – reikia patikslinti ar tikrai autobusų stoties pastatas turi stovėti vienišas aikštės erdvėje. O gal jį galima integruoti į projektuojamą objektą (taip padaryta Šiauliuose).“

8.       Rengiant investicijas svarbu nepalikti nuošalyje neatsakytų Panevėžio miesto urbanistinių klausimų, nes jie taip pat formuoja tvarkingo miesto įvaizdį. Kai miesto centrinės dalies kvartalų užstatymo perimetrai padriki, neaiški struktūra, jie miesto įvaizdžiui daro didelę žalą. Panašiai kalba ir prof. Algis Vyšniūnas . „Panevėžio miesto centrinės dalies urbanistinės plėtros alternatyvų tyrime“.

9.       Reikia atkreipti dėmesį, kad pastatant autobusų stotį atskirai dabartiniame alyvų parkelyje,  kvartalas dabartinės autobusų stoties vietoje  ir toliau gali likti  su nebaigtu formuoti perimetru, jei  rekonstruotas pastatas užstatymo plotu, tūriu būtų per mažas, kad būtų pajėgus formuoti kvartalo perimetrą, besiribojantį su Savanorių a., tada kalbėti apie teisingą urbanistiką Panevėžio mieste būtų sunku.

10.   Kvartalo perimetrinio užstatymo ir  užstatymo linijos klausimai  buvo diskutuojami Panevėžio architektūros-urbanistikos tarybos posėdyje, svarstant teritorijos tarp  J. Basanavičiaus g., Ukmergės g., Laisvės a., Savanorių a., Panevėžyje detalujį plana  2018 03 20 d. ir buvo rastas bendras sutarimas, kad  teisės aktai leidžia dabartinio autobusų pastato rekonstravimo metu  atkurti šiuo metu esančią netaisyklingą nebaigto formuoti kvartalo užstatymo liniją. STR 1.01.08:2002 „STATINIO STATYBOS RŪŠYS“  9p. „Statinio rekonstravimo tikslas – perstatyti esamo statinio laikančiąsias konstrukcijas ir tuo pakeičiant (padidinant, sumažinant) bet kuriuos statinio išorės matmenis – ilgį, plotį, aukštį, skersmenį ir pan.„

 

LAR Panevėžio regioninės architektūros tarybos narys

Donatas Malinauskas


Dėl autobusų stoties prabilo ir architektai

Gal patiks?

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00

Aptiktas Adblock

Panašu, kad naudojate skelbimų blokavimo priemonę. Naudojamės reklamavimo paslaugomis, kad galėtume finansuoti savo svetainę. Prašome paremti mus ir išjungti „AdBlocker“ plėtinį.