STT atliko Panevėžio sporto centro Ledo arenos korupcijos rizikos analizę. Šios analizės tikslas – antikorupciniu požiūriu įvertinti Panevėžio sporto centro veiklos procesus užtikrinant Ledo arenos veiklą (viešųjų pirkimų vykdymas, pareigybių nustatymas, Ledo arenos veikla), siekiant nustatyti korupcijos rizikos veiksnius, galinčius sudaryti prielaidų neskaidriems procesams, darbuotojams ar kitiems asmenims padaryti korupcinio pobūdžio teisės pažeidimus, kurie pažeidžia lygiateisiškumo principus, ir pateikti rekomendacinio pobūdžio pasiūlymus sumažinti nustatytą korupcijos riziką ir (ar) pašalinti korupcijos rizikos veiksnius, skaidrinti Panevėžio sporto centro veiklos procesus. Įvertinus Panevėžio sporto centro ,vadovaujamo socialdemokrato S.Raziūno, veiklos procesus užtikrinant Ledo arenos veiklą, nustatyti korupcijos rizikos veiksniai, kurie kyla dėl darbuotojų ryšių bei pavaldumo, kontrolės procedūrų trūkumo, galimai neteisingos apskaitos.
Nuomojantis ledo liejimo ir valymo mašiną galimai nebuvo užtikrintas pirkimo procedūrų skaidrumas ir viešumas, pirminio ledo liejimas atliktas galimai dvigubo finansavimo principu.
Ledo liejimo ir valymo mašinos nuomos pirkimas buvo suskaidytas, taip galimai išvengiant skelbiamos pirkimo procedūros, neskelbiamų pirkimų metu tiekėjų konkurencija galimai buvo dirbtinė (pasiūlymus pateikė tarpusavyje susiję tiekėjai).
PSC atliko 2 neskelbiamus ledo liejimo ir valymo mašinos nuomos pirkimus, kurių bendra sudarytų sutarčių vertė – 29 400 Eur:
– Laikotarpiui nuo 2024 m. gruodžio 2 d. iki 2025 m. sausio 31 d. (planuota pirkimo vertė 18 150 Eur su PVM11, sudarytos sutarties vertė – 14 700 Eur) (toliau – Pirmas pirkimas);
– Laikotarpiui nuo 2025 m. vasario 1 d. iki 2025 m. kovo 31 d. (planuota pirkimo vertė 18 150 Eur su PVM12, sudarytos sutarties vertė – 14 700 Eur) (toliau – Antras pirkimas);
Panevėžio sporto centras paaiškino, kad Pirmas pirkimas atliktas vadovaujantis nuostata, jog nuo 2025 m. sausio 1 d. visos PSC valdomos bazės bus perduotos Panevėžio nekilnojamojo turto valdymo centrui, siekiant nesudaryti ilgalaikių sutarčių, o paaiškėjus, kad Ledo arena nuo 2025 m. sausio 1 d. nebus perduota valdyti Panevėžio nekilnojamojo turto valdymo centrui, buvo atliktas Antras pirkimas.
Tačiau, dar 2024 m. lapkričio 5 d. Panevėžio nekilnojamojo turto valdymo centras Panevėžio miesto savivaldybei pateikė Panevėžio nekilnojamojo turto valdymo centro objektų perėmimo planą, kurio 5.5 punkte buvo numatyta, kad Ledo areną planuojama perimti nuo 2025 m. liepos 1 d. Panevėžio nekilnojamojo turto valdymo centro su turto valdymu ir priežiūra susijęs veiksmų planas patvirtintas Panevėžio miesto savivaldybės mero 2024 m. lapkričio 18 d. potvarkiu. Jame Ledo arenos sporto inžinerinių statinių – stoginės perdavimas taip pat numatytas 2025 m. liepos 1 d. Šis potvarkis ir juo patvirtintas planas PSC pateiktas 2024 m. lapkričio 25 d. , kuriame, be kita ko, prašoma nesudaryti ilgalaikių sutarčių dėl turto, kurį numatyta perimti iš PSC nuo 2025 m. sausio 1 d. Taip pat buvo parengtas Panevėžio miesto savivaldybės tarybos sprendimo projektas „Dėl savivaldybei nuosavybės teise priklausančio ir šiuo metu Panevėžio sporto centro patikėjimo teise valdomo nekilnojamojo turto perdavimo Panevėžio nekilnojamojo turto valdymo centrui“ (2024 m. lapkričio 13 d.), kuriame Ledo arenos perdavimas nenumatytas. Sprendimas priimtas 2024 m. lapkričio 28 d.
Panevėžio sporto centras patvirtino, kad iki pirmo ledo liejimo ir valymo mašinos nuomos pirkimo pradžios PSC neturėjo jokios rašytinės informacijos dėl Ledo arenos perdavimo nuo 2025 m. sausio 1 d., dėl ko pirkimą būtų reikėję skaidyti. Todėl teiginys, kad „Pirmas pirkimas atliktas vadovaujantis nuostata, jog nuo 2025 m. sausio 1 d. visos PSC valdomos bazės bus perduotos Panevėžio nekilnojamojo turto valdymo centrui <…>“ nėra pagrįstas.
Taigi, dar iki pirmo ledo liejimo ir valymo mašinos nuomos pirkimo pradžios – 2024 m. lapkričio 18 d. (pirkimo poreikio prašymo data), buvo žinoma, kad Ledo arena nebus perduota Panevėžio nekilnojamojo turto valdymo centrui nuo 2025 m. sausio 1 d., todėl galimai nepagrįstai suskaidžius pirkimą buvo sudaryta galimybė ledo liejimo ir valymo mašinos nuomą pirkti neskelbiamų pirkimų būdu.
Ledo arenos darbuotojai pavaldūs patys sau ar sau artimiems asmenims
Iš Ledo arenos administratoriaus vadovaujamo subjekto VšĮ Panevėžio ledo ritulio mokykla neskelbiamų pirkimų būdu 2024 – 2025 m. įsigyta prekių ir paslaugų už 9 750 Eur.
Ledo arenos administratorius ledo arenoje vykdė pačiūžų nuomą, kai tokiai veiklai jokie konkursai nebuvo skelbti
Yra rizika, kad Ledo arenos lankytojams gali būti ne visada išduodami bilietai, patvirtinantys apmokėjimą už Ledo arenos paslaugas
– Pagal bilietų panaudojimo ataskaitas, kiekvienu ataskaitiniu laikotarpiu, pvz., 2024 m. gruodžio 14 d. – 2024 m. gruodžio 27 d.; 2024 m. gruodžio 28 d. – 2025 m. sausio 2 d.; 2025 m. sausio 22 d. – 2025 m. sausio 28 d. ir t. t. buvo parduotas lyginis bilietų skaičius šimtų tikslumu, pavyzdžiui, 1 100, 500, 400, 300 ir t. t.61 Abejotina, kad kiekvienu ataskaitiniu laikotarpiu Ledo areną faktiškai aplankė lankytojų, įsigyjančių bilietus, skaičius šimtų tikslumu.
parduodamas lyginis bilietų skaičius šimtų tikslumu, o tai, kaip nurodyta anksčiau, kelia pagrįstų abejonių.
Nekontroliuojama, kad lengvatinėmis sąlygomis nuomojama arena būtų naudojama pagal nuomos paskirtį.
Panevėžio miesto savivaldybės taryba 2024 m. gruodžio 27 d. patvirtino Panevėžio sporto centro teikiamų paslaugų įkainių sąrašą. Panevėžio miesto savivaldybės administracijos Sporto skyriaus iniciatyva. Buvo pakeistas Panevėžio sporto centro teikiamų paslaugų įkainių sąrašas, patvirtintas Panevėžio miesto savivaldybės tarybos 2024 m. gruodžio 27 d. sprendimu ir jo pastabos papildytos 9 punktu:
„9. Sporto organizacijoms, pagal nuostatus vykdančioms ledo ritulio ir dailiojo čiuožimo užsiėmimus vaikams iki 18 metų, ledo arenos nuomos kaina – 5,00 Eur už vieną valandą.“
Minėtame rašte dėl lengvatinio Ledo arenos nuomos tarifo nustatymo Panevėžio sporto centro direktorius pasiūlė sprendimo pastabas papildyti punktu dėl lengvatinio Ledo arenos nuomos tarifo. Iš karto po pastabų papildymo, t. y. 2025 m. vasario 4 d. VšĮ Panevėžio ledo ritulio mokyklos direktorius, ėjęs ir Ledo arenos administratoriaus pareigas, PSC direktoriui pateikė prašymą dėl Ledo arenos nuomos figūrinio čiuožimo ir ledo ritulio treniruotėms iki 2025 m. balandžio 1 d. (trečiadieniais 1945 – 2045 val., ketvirtadieniais 2000 – 2130 val.). To pagrindu 2025 m. vasario 6 d.
buvo sudaryta Savivaldybės turto nuomos trumpalaikiams renginiams sutartis. Nei prašyme, nei sutartyje nedetalizuojama, kokių amžiaus grupių asmenų treniruotės bus vykdomos, tačiau nuomos kaina nustatyta pagal lengvatinį 5 Eur/val. įkainį sporto organizacijoms, pagal nuostatus vykdančioms ledo ritulio ir dailiojo čiuožimo užsiėmimus vaikams iki 18 metų.
Viešoje erdvėje nepavyko rasti, kokias treniruotes, kokio amžiaus grupių vaikams nuo 2025 m. vasario 4 d. organizavo VšĮ Panevėžio ledo ritulio mokykla. Pagal Ledo arenos nuomos laikus taip pat abejotina, ar tokie laikai yra tinkami vaikų iki 18 m. (moksleivių) treniruotėms.
Panevėžio sporto centras nurodė, kad nekontroliuoja Ledo arenos naudojimo pagal paskirtį, t. y. ar ji naudojama ledo ritulio ir dailiojo čiuožimo užsiėmimams vaikams iki 18 metų. Už tai yra atsakingas nuomininkas.
STT teigimu, Panevėžio sporto centras privalo vykdyti kontrolę, ar lengvatiniu tarifu nuomojama Ledo arena naudojama pagal paskirtį ledo ritulio ir dailiojo čiuožimo užsiėmimams vaikams iki 18 metų, nes nuomininkas gali naudoti areną kitiems tikslams ir piktnaudžiauti suteiktu lengvatiniu tarifu. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, nėra aišku ar Ledo arenos nuomininkas VšĮ Panevėžio ledo ritulio mokykla nuo 2025 m. vasario 6 d. iki 2025 m. balandžio 1 d. ją naudojo pagal paskirtį – ledo ritulio ir dailiojo čiuožimo užsiėmimams vaikams iki 18 metų.
Pagal pateiktą informaciją už 2025 m. vasario mėnesio Ledo arenos nuomą (9 val.) VšĮ Panevėžio ledo ritulio mokykla sumokėjo 45 Eur (5 Eur/val), už kovo mėnesį (10 val.) – 50 Eur. Tuo tarpu standartinė ledo arenos nuomos kaina – 60 Eur/val.
STT daro išvadą, kad nekontroliuojant ar lengvatinėmis sąlygomis nuomojama Ledo arena naudojama ledo ritulio ir dailiojo čiuožimo užsiėmimams vaikams iki 18 metų yra piktnaudžiavimo rizika, kad Ledo arena naudojama ne pagal paskirtį, t. y. ne vaikų iki 18 m. treniruotėms.
Visą STT atliktos analizės tekstą galima rasti: https://stt.lt/data/public/uploads/2025/05/ledo-arenos-kra-isvada.pdf
Sporto centro direktorius jau baustas
Tai toli gražu ne pirmi neskaniai kvepiantys reikaliukai socialdemokrato Sauliaus Raziūno valdomo Panevėžio sporto centro pavaldžiose įstaigose ar pačiame centre.
Dar 2017 m. rašėme, kad buvusio KKSC (dabar Panevėžio sporto centras) direktoriui Sauliui Raziūnui už neteisėtą priedų mokėjimą, pirkimo sutarčių be konkursų sudarymą, kitus centre užfiksuotus pažeidimus nustatytus Savivaldybės centralizuoto vidaus audito skyriaus pastangomis, mero įsakymu skirtas papeikimas. Tuomet Savivaldybės auditoriai, patikrinę KKSC veiklą nustatė įvairiausių pažeidimų ir kaip teigiama, ataskaitai surašyti nepakako pusšimčio puslapių.
Vien 2015 m. per 11 mėn. darbuotojams neteisėtai išmokėta 14 tūkst. eurų priedų, kurie buvo skiriami dar net nepatvirtinus biudžeto, už pareigybių aprašymuose numatytus, bet ne papildomus darbus. Atlikę patikrinimą auditoriai konstatavo, kad KKSC pažeidė ir Viešųjų pirkimų įstatymą, nes be konkurso su devyniomis įmonėmis buvo sudarytos sutartys kanceliarinėms prekėms įsigyti ir joms sumokėta 14 tūkst. Eur. be to nustatyta, kad centro vadovas atleisdamas darbuotojus iš darbo pažeidė Darbo kodekso nuostatas, nepasiūlydamas jiems kitų laisvų etatų.
Netrukus jau Savivaldybės kontrolės ir audito tarnyba atlikusi KKSC audito procedūrą pajamų už patalpų nuomą srityje konstatavo, kad negali patvirtinti, kad Savivaldybės patvirtintos Sporto centro teikiamų paslaugų kainos nustatytos skaidriai, taikytos nedviprasmiškai ir gali užtikrinti Savivaldybės turto valdymą, naudojimą ir disponavimą juo vadovaujantis principais, nustatytais Valstybės ir savivaldybių turto valdymo naudojimo ir disponavimo juo įstatyme. Išvadose pateiktose Savivaldybės administracijai ir KKSC teigiama, kad KKSC valdomame bendrabutyje pažeidžiant LR Turizmo įstatymą teikiama viešbučio paslauga, dubliuojami kambariai, nepateikti dokumentai iš kurių būtų aiškiai matyti kiek ir kas iš tikro mokėjo už apgyvendinimą, kainoraščiai už paslaugas taikomi „iš akies“, mat auditoriai „dėl aplaidžios ir nepatikimos apgyvendinimo paslaugų apskaitos negalėjo įsitikinti pajamų už teikiamas apgyvendinimo paslaugas teisingumu ir teisėtumu“. Taip pat auditoriai nustatė, kad nepagrįstai leidžiama sporto bazėmis naudotis nemokamai, nesilaikoma trumpalaikės nuomos terminų, direktorius,viršydamas įgaliojimus, pats patikslino kainas, be to 2015 m. nepervedė į Savivaldybės biudžetą 10 693,16 Eur. už patalpų nuomą ir paslaugas gautų pajamų.
Dar gražesni dalykai dėjosi panagrinėjus KKSC apskaitą. Čia auditoriams liko tik konstatuoti faktą, kad KKSC išrašomose PVM sąskaitose-faktūrose nenurodyta LR įstatymuose Buhalterinės apskaitos įstatymu nustatyti privalomų apskaitos dokumentų rekvizitai-ūkinės operacijos arba ūkinio įvykio turinys, neskaičiuojami delspinigiai laiku neatsiskaičiusiems už suteiktas paslaugas. Taip pat konstatuota, kad sporto centro direktorius ir darbuotojai audito metu Savivaldybės kontrolės ir audito tarnybai teikė neišsamius, tikrovės neatitinkančius, prieštaraujančius vieni kitiems duomenis, dokumentus ir informaciją.