2024, balandžio 19, Penktadienis

Krūtinės skausmai praneša ne tik apie širdies ligas

Dažnas vos tik pajutęs skausmus krūtinėje iškart įtaria širdies funkcijų sutrikimus. Pasak Vilniaus „Kardiolitos“ klinikų Širdies ir kraujagyslių ligų centro gydytojo kardiologo Aurimo Mikalausko, normalu, kad daugelis pacientų, kurie kreipiasi kamuojami krūtinės skausmų, yra sunerimę dėl širdies ligų – jos mūsų šalyje pasitaiko dažnai ir gali tapti staigios mirties priežastimi. Tačiau svarbu prisiminti, kad skausmai krūtinės srityje ne visada tiesiogiai susiję su širdimi.

Skausmas krūtinėje dėl širdies ligų – retas reiškinys tarp jaunų žmonių

Krūtinėje organų yra daug, tai ir skausmo priežasčių pasitaiko labai įvairių – būtent dėl to krūtinės skausmai yra toks dažnas reiškinys tarp suaugusiųjų.

„Jei krūtinės skausmai nėra tiesiogiai susiję su širdies ligomis, tuomet dažniausiai pasitaiko krūtinės ląstos sienos skausmas, atsirandantis dėl tarpšonkaulinių raumenų, nervų ligų, kremzlinės šonkaulių jungties uždegimo (kostochondrito), kaklinės ir krūtininės stuburo dalies patologijos, pvz., degeneracinių stuburo pakitimų, peties sąnario patologijos, virškinamojo trakto patologijos (stemplės refliukso ar spazmo, skrandžio ligų), kvėpavimo sistemos ligų (plaučių uždegimo, pleurito), tulžies pūslės akmenligės, retai – aortos ligų“,- vardina kardiologas.

Ištirti ir nustatyti skausmo šaltinį nėra paprastas procesas – vien skausmo vieta ar pobūdžiu remtis nepakanka. Anot specialisto, krūtinės skausmai vertinami ir pagal stiprumą, skausmą didinančius ir mažinančius veiksnius, kitus simptomus bei pokyčius bėgant laikui, o ligos pobūdį pasufleruoti gali ir amžius.

„Krūtinės skausmas, kurį sukelia išeminė širdies liga (stabili krūtinės angina, miokardo infarktas) ar kitos sunkios ligos retai pasitaiko jauniems žmonėms. Jiems dažnesni kaulų-raumenų sistemos sukelti krūtinės skausmai: įvairios traumos, patempimai, raumenų uždegimai, virškinamojo trakto patologija. Kuo vyresnis amžius, tuo didesnė rizika, kad paciento skausmo krūtinėje priežastis yra kokia nors širdies patologija“, – teigia A. Mikalauskas.

Krūtinės skausmai gali pasireikšti ne tik dėl krūtinėje esančių organų ligų

Gydytojas įspėja, jog skausmas iš aplinkinių sričių (viršutinės pečių juostos, kaklo) ir viršutinės pilvo dalies gali plisti į krūtinę ir imituoti krūtinės skausmus. Kartais skausmo krūtinėje priežastis nėra sąlygota kokių nors krūtinės ar aplinkinių regionų patologijos, bet susijusi su emocine įtampa, lėtiniu nuovargiu ar depresija.

„Pasitaiko, kad pacientas pats kreipiasi arba būna nukreipiamas pas kardiologą, nes galvoja, kad skausmo krūtinėje priežastis – širdies ir jos kraujagyslių problemos. Taip būna ne visada – pamenu atvejį, kai vienas mano pacientas pasiskaitė internete apie skausmą krūtinėje ir iš aprašytų simptomų diagnozavo sau išeminę širdies ligą, tuomet atvyko diagnozės patvirtinimo. Turiu pripažinti, kad paciento simptomai tikrai buvo panašūs į išeminės širdies ligos simptomus, tačiau atliekant specialius tyrimus, diagnozė nepasitvirtino, o vėliau pacientui tikslinant skausmo krūtinėje priežastį buvo nustatyta tikroji simptomų priežastis – išopėjęs skrandžio vėžys. Jeigu pacientas ir aš  būtume patikėję vien simptomais, nesuabejoję diagnoze, tikrosios ligos – skrandžio vėžio – būtume nenustatę ir pacientas negautų jam reikiamo gydymo“,- pasakoja kardiologas.

Kaip atpažinti širdies skausmus?

Dažniausiai pasitaikantys krūtinės skausmai vadinami stenokardija arba krūtinės angina – juos daugeliu atveju sukelia išeminė širdies liga (stabili angina, miokardo infarktas ir kt.).

„Šie skausmai gali klaidinti – ūmaus miokardo infarkto metu be skausmo krūtinėje dažnai jaučiamas  kairės, rečiau – dešinės  rankos skausmas, kuris gali plisti į apatinį žandikaulį, tapti skausmo viršutinėje pilvo dalyje priežastimi. Taip atsitinka todėl, kad skausmas iš širdies plinta į tam tikras zonas nugaros smegenyse, į kurias patenka skausmas ir iš kitų regionų. Be to dažnai mūsų smegenys širdies patologijos sukelto skausmo nesugeba atpažinti, ypač jeigu su tokiu skausmu susiduria pirmą kartą.  Tokiu atveju mes „širdinį“ skausmą suvokiame kaip labiausiai mums pažįstamą, pvz., peties ar skrandžio skausmą ir klaidingai ieškome šių sričių patologijos“, – teigia specialistas.

Anot A. Mikalausko, pacientai sergantys krūtinės angina paprastai savo skausmą apibūdina kaip gniaužiantį, spaudžiantį ar tiesiog sunkiai nupasakojamą sunkumo jausmą, tačiau itin retai pasitaiko, kad jaučiamas skausmas būtų apibūdinamas kaip duriantis, rėžiantis ar deginantis.

 „Skausmo trukmė įvairi – jeigu tai stabili krūtinės angina, skausmas netrunka ilgiau nei 5 min.                  (išskirtiniais atvejais gali tęstis ir iki 15-20 min.), o miokardo infarkto atveju skausmo trukmė būna ilgesnė nei 20 min. Tipinė skausmo lokalizacija – už krūtinkaulio, bet ne kokiame nors konkrečiame taške, nes skausmas gali plisti ir į rankas, kaklą ar žandikaulį.  Skausmus provokuoja fizinis krūvis, kiek rečiau – stresas, todėl paprastai jie praeina savaime nutraukus fizinį krūvį arba išgėrus nitroglicerino. Kartais pasitaiko netipinio pobūdžio skausmų, pvz., imituojančių skrandžio skausmus, pasireiškiančiu vien tik dusuliu.

Rečiau skausmo krūtinėje priežastis būna dėl širdį dengiančių dangalų uždegimo  – perikardito. Jam būdingas nuolatinis skausmas už krūtinkaulio, kurį stiprina  gilus kvėpavimas, kosulys, rijimas, sumažina sėdėjimas palinkus į priekį. Dažniau perikarditų nustatome šaltuoju periodu, kai padaugėja įvairių infekcinių ligų“, – įspėja gydytojas.

Anot A. Mikalausko, svarbiausia atsiminti, kad nėra svarbu, ar skausmas kyla po fizinio krūvio, ar būnant ramybės būsenos, ar ilgai jis trunka, ar ne – jeigu jaučiate bet kokius krūtinės skausmus, visada reiktų kreiptis į savo gydytoją.

Ankstesnis įrašas
Neretai juokaujama, kad techninės pagalbos centrai bei autoservisai nemėgsta keturiais ratais varomų automobilių, mat tokių vairuotojai žiemą kur kas rečiau užstringa pusnyse ar nuvažiuoja nuo kelio. Tačiau tokie juokai yra realybė – augant visureigių populiarumui, vairuotojus gelbėti išties reikia rečiau. Visureigis visada buvo suvokiamas kaip didelis, keturiais ratais varomas, neekonomiškas ir brangus automobilis, tačiau laikai keičiasi – šiandien Lietuvoje pilna tokią transmisiją turinčių nedidelių ir nebrangių modelių. Kaina – svarbus kriterijus Keturis varančius ratus turinčių automobilių privalumai išryškėja žiemą, o jų populiarumas ypač išauga vėlyvą rudenį. Besidairydami naujo automobilio, vairuotojai svarsto ne tik apie asmeninius, bet ir visos šeimos poreikius – juk jie dažniausiai yra praktiškesni, o prastame kelyje keturi varomi ratai pasitikėjimo suteikia daugiau. Vis dėlto svarbiausias kriterijus renkantis bet kokį automobilį yra kaina, bet už 4WD transmisiją turintį žmonės dažniausiai pasirengę sumokėti daugiau. Tačiau rinkoje pasirinkimas yra didelis ir, daugeliui automobilių brangstant, kai kurie modeliai išlaiko neaukštą kainos kartelę. Vienas geriausių pavyzdžių – „Suzuki“. Šio gamintojo keturių varančių ratų pavarą turintis hečbekas „Swift“ kainuoja 13 990 Eur, analogišką sumą atsieitų ir nedidelis visureigis „Ignis“. Tiesa, teorinė lyderė šioje rinkoje – „LADA 4×4 (Niva)“, kurį Lietuvoje įsigyti galima už 9 950 Eur, tačiau ji nemėgstama masinio pirkėjo. Kalbant apie didesnius modelius, pigiausias kompaktinių krosoverių segmente yra „Dacia Duster“ – keturiais ratais varomi modeliai kainuoja kiek daugiau nei 13 tūkst. Eur, tačiau jų komplektacija kur kas kuklesnė, pavyzdžiui, už tokią sumą jis turėtų tik plieninius ratlankius, nebūtų oro kondicionieriaus. Kiek daugiau tektų sumokėti už turtingesne komplektacija pasigirti galinčius „Suzuki Vitara“ bei „SsangYong Tivoli“ – jie kainuoja nuo 17,5 tūkst. Eur. Populiarių gamintojų modelių, pavyzdžiui, „Toyota C-HR“ kaina su keturių varančių ratų pavara jau gerokai viršija 20 tūkst. Eur. Tarp didesnių visureigių, kurių ilgis yra didesnis nei 4,5 metro, konkurencija kainos lygmeniu dar aršesnė: iki 30 tūkst. Eur ribos galima įsigyti keturiais ratais varomus „Nissan X-Trail“ ar „Škoda Kodiaq“, o kalbant apie pačius didžiausius, neprilygstamas yra „SsangYong Rexton“. Galingo rėminę konstrukciją turinčio modelio bazinė kaina yra mažesnė nei 31 tūkst. Eur – jis neretai pavadinamas labiau prieinamu „Toyota Land Cruiser“, mat panašių techninių savybių turintis šis modelis kainuoja 8 tūkst. Eur daugiau. Naudingesnis sprendimas Daugelis šiuolaikinių visureigių gali būti komplektuojami su dviem transmisijų tipais – dviejų arba keturių varančių ratų. 4WD pavarą turintys automobiliai dažniausiai yra brangesni, tačiau jų ir likutinė vertė aukštesnė, todėl išskaidžius lizingo įmokas keleriems metams, skirtumas kiekvieną mėnesį bus minimalus. O ilguoju laikotarpiu, įvertinant ne tik pradinę kainą, 4WD automobilis gali tapti net ir pigesnis. Automobilių nuomos įmonės „Sixt Lietuva“ vadovas Algimantas Andrašiūnas teigia, kad šis argumentas yra svarbus, tačiau ne visada pagrindinis. Klientai keturis varančius ratus turinčius automobilius įprastai renkasi dėl kitų priežasčių, pavyzdžiui, didesnio pravažumo, kuris tampa ypač aktualus šaltuoju ir šlapiuoju metų laikais. „Mums, kaip nuomos kompanijai, teikiančiai kompleksinius sprendimus kartu su visa automobilio priežiūra bei technine pagalba, labai patinka, jog daugėja visureigių su aukštesne prošvaisa. Žiemą yra mažiau vargo ir išlaidų organizuoti techninę pagalbą, kadangi visus varančius ratus turinčius automobilius daug rečiau reikia gelbėti užstrigus miške ar nuvažiavus nuo kelio“, – šypsosi įmonės vadovas. Kitas keturis varančius ratus turinčių automobilių privalumas – juos lengviau parduoti antrinėje rinkoje. Juk įsigijus naują, jį kažkada reikės parduoti. Šis procesas visada paprastesnis, kai automobilis yra geresnės komplektacijos bei turi visus varančiuosius ratus – taip jis automatiškai tampa pranašesnis už kitus konkurentus. Todėl renkantis asmeninę transporto priemonę specialistai pataria atsižvelgti ne tik į dideliu tempu augančią visureigių rinką, bet ir kitas tendencijas – populiarėjančius benzininius variklius ar specifines technologijas, kurios po kelerių metų taps įprastos daugelyje automobilių. Pavyzdžiui, prieš dešimtmetį dar buvo normalu pamatyti rankenėle nuleidžiamus priekinius langus ar rankiniu būdu reguliuojamus veidrodėlius, tačiau šiandien naujame modelyje tai būtų nesusipratimas. Analogiška situacija ir su kai kuriomis šiuolaikinėmis technologijomis: automatiškai įsijungiančiais žibintais, tamsintais užpakaliniais langais, šildomomis sėdynėmis ar pagrindinių sistemų valdymu ant vairo. Po kelerių metų tokių sistemų neturintį automobilį parduoti greičiausiai bus labai sunku, todėl rinkos ekspertai siūlo verčiau išleisti daugiau įsigyjant ir taip užsitikrinti paprastesnį pardavimo procesą bei aukštesnę likutinę vertę.
Sekantis įrašas
- Reklama -

Naujausi straipsniai