Ryte ateinate prie savo automobilio ir matote nemalonią situaciją – šonas nubrauktas, durelės įlenktos, bamperis subraižytas, o kaltininko nėra. Pažįstama? Draudimo bendrovės BTA duomenys rodo, kad tokie atvejai pasitaiko dažnai, o pastaraisiais metais šių įvykių fiksuojama vis daugiau. Ką daryti, jei jūsų automobilis buvo apgadintas, o kaltininko – nė kvapo?
Pasak BTA transporto draudimo žalų skyriaus vadovo Andriaus Gasparavičiaus, tokie atvejai nėra reti – ypač didesnių miestų daugiabučių kiemuose bei prekybos centrų aikštelėse.
„Net ir nedidelis nubraukimas gali virsti šimtais ar net tūkstančiais eurų siekiančiu remontu. Problema ta, kad radus apgadintą automobilį ir neradus kaltininko, žmonės neretai sutrinka – nežino, ar kviesti policiją, ar iškart kreiptis į draudimą, ar tiesiog numoti ranka. Būtent šiose situacijose padaromos klaidos vėliau lemia ilgesnį žalos administravimo procesą ar didesnes asmenines išlaidas“, – sako A. Gasparavičius.
Aplink – nei kaltininko, nei duomenų: ką daryti?
Pasak eksperto, reikėtų nelaukti, kol kaltininkas atsiras – vertėtų tokią situaciją pradėti spręsti iš karto.
„Jei žala jūsų turtui padaryta, o kas ją padarė – neaišku, reikėtų kreiptis į policiją, galbūt bus nustatytas kaltininkas. Jei turite KASKO draudimą, būtinai pasitikrinkite, ar nėra numatyta prievolė jums nedelsiant apie įvykį pranešti policijai. Taip pat svarbu žinoti, kad dažnu atveju nenustačius kaltininko KASKO išmoka bus mokama pritaikius besąlyginę išskaitą“, – tvirtina A. Gasparavičius.
Jis priduria, kad dažniausiai nukentėjusieji suklysta jau pirmame žingsnyje – neužfiksuoja įvykio, nepadaro nuotraukų, nesurenka liudininkų kontaktų ir nepasitikrina savo draudimo sutarties bei joje numatytų pareigų.
Raštelis ant priekinio stiklo – ne išeitis
Neretai pasitaiko ir tokių situacijų, kuomet kaltininkas, apgadinęs automobilį, palieka raštelį su savo kontaktais ant priekinio automobilio stiklo. Pasak BTA transporto draudimo žalų skyriaus vadovo, net ir toks geranoriškas veiksmas ne visada apsaugo nuo rimtesnių pasekmių.
„Jei esate kaltininkas, reikėtų palikti ne raštelį, o pranešti policijai, kad apgadinote svetimą turtą ir nežinote, kas savininkas. Policija dažnai operatyviai randa automobilio savininką ar bent užfiksuoja informaciją, todėl nebūsite apkaltinti pasišalinimu iš įvykio vietos“, – aiškina A. Gasparavičius.
Jis priduria, kad dažnai vairuotojai nėra linkę spręsti tokios situacijos geranoriškai ir akivaizdžiai piktnaudžiauja.
„Turėjome atvejų, kai kaltininkas palieka „raštelį“, liudininkai mato, kad po smūgio jis tikrai paliktas, o tada paaiškėja, kad lapelis tuščias arba su neteisingu telefono numeriu. Taip bandoma pasišalinti iš įvykio vietos be atsakomybės. Tačiau liudininkams pateikus kaltininko automobilio valstybinį numerį, jis greit nustatomas ir baudžiamas tiek už pasišalinimą iš įvykio vietos, tiek gali tekti atlyginti dalį padarytų nuostolių“, – pažymi A. Gasparavičius.
Svarbu imtis veiksmų
Svarbiausia suprasti, kad ir nedidelis kito automobilio įbrėžimas yra traktuojamas kaip eismo įvykis, todėl pasišalinimas gali sukelti rimtų pasekmių.
„Jei asmuo, padaręs žalą kitų turtui be svarbios priežasties, palieka įvykio vietą neatlikęs pareigų, kurias numato Kelių eismo taisyklės, tai laikoma pasišalinimu iš įvykio vietos. Asmenį pripažinus pasišalinusiu iš įvykio vietos, bus taikoma administracinė atsakomybė bei teisės vairuoti transporto priemonę atėmimą, o jei pasišalinama, kai sužalojamas ar žūsta žmogus – taikoma ir baudžiamoji atsakomybė“, – akcentuoja ekspertas.
Pasak jo, svarbiausia nesutrikti ir kuo skubiau užfiksuoti situaciją. Visų pirma reikėtų nufotografuoti automobilio pažeidimus iš skirtingų kampų, taip pat bendrą stovėjimo vietą ir aplinką. Tuomet verta apsidairyti, ar šalia nėra vaizdo kamerų, jei kas nors matė įvykį, būtina užsirašyti liudininkų kontaktus. Galiausiai nereikėtų delsti ir kuo anksčiau susisiekti tiek su policija, tiek su draudimo bendrove.





